În timp ce cazurile de melanom sunt în continuă creștere, un nou studiu arată faptul ca 52% din populația mondială nu și‐a verificat niciodată alunițele printr‐un consult dermatologic
Diagnosticate la timp, 90% din cazurile de melanom pot fi tratate în mod eficient. Un studiu exclusiv derulat de Ipsos pentru La Roche‐Posay, în 23 de țări de pe toate continentele, analizează comportamentul persoanelor la soare și cunoștințele generale privind riscurile asociate expunerii la soare. 88% din persoanele chestionate cunosc riscurile apariției cancerului de piele în momentul expunerii la soare, fără protecție. Cu toate acestea, doar 1 din 2 persoane chestionate a consultat vreodată un medic dermatolog pentru un screening cutanat (analiza vizuală a alunițelor realizată de un dermatolog), iar 1 din 4 persoane nici măcar nu și‐a verificat vreodată propriile alunițe. Angajamentul brandului fața de această cauză are deja o istorie de cațiva ani, iar astăzi La Roche‐Posay lansează o nouă campanie virala care abordează subiectul cancerului de piele într‐un mod nou și diferit, încurajând fiecare individ să joace un rol activ în procesul de screening cutanat pentru depistarea melanomului, acordand o atenție sporită alunițelor lor și ale celor dragi.
În cadrul unui program național de screening cutanat, realizat în perioada mai‐iunie 2014 de La Roche‐Posay în colaborare cu 142 de medici dermatologi, peste 1100 de pacienți romani au beneficiat de un consult gratuit al nevilor pigmentari. Dintre aceștia, 60% erau la primul consult dermatologic al alunițelor. Pentru 50% dintre participanți, factorul care i‐a determinat să consulte medicul dermatolog a fost gratuitatea serviciului oferit. Dintre persoanele consultate, numai 20% foloseau protecție solară în mod regulat în timpul expunerii la soare, vară.
Pe langă conștientizarea riscului apariției cancerului de piele în urma expunerii neprotejate la soare, în urma campaniei s‐au descoperit 30 de cazuri de cancere cutanate (9 de melanom, 15 cazuri de carcinom bazocelular și 6 cazuri de carcinom spinocelular), care diagnosticate într‐o faza incipientă au putut fi tratate în mod eficient.
UN STUDIU FARĂ PRECEDENT ANALIZEAZA COMPORTAMENTUL LA SOARE ȘI PREVENȚIA CANCERULUI DE PIELE ÎN 23 DE ȚĂRI.
Este o plăcere universală – majoritatea oamenilor la nivel global iubesc soarele. Totuși soarele este recunoscut mai ales pentru natura sa duala. Pe de o parte credem că ne oferă energie și că bronzul ne face sa arătăm sănătoși, iar pe de altă parte exista o recunoaștere larg raspandită a pericolelor și riscurilor asociate expunerii. 88% dintre noi recunoaștem pericolele expunerii la soare fără protecție. În timp ce există o corelație clară între recunoașterea riscurilor și practicile de prevenire –într‐adevăr cu cât suntem mai informați, cu aât ne protejăm mai mult de efectele nocive ale soarelui – obiceiurile de protecție solară sunt încă nesatisfacatoare, după cum este dovedit de numarul de cazuri de melanom în creștere. În timp ce 8 din 10 persoane se protejează de soare, 4 din 10 persoane nu considerirăm necesar să se protejeze în afara perioadei vacanțelor. Mult mai îngrijorător este faptul că oamenii nu consultă un dermatolog pentru o depistare incipientă a cancerelor de piele, deseori vizibile cu ochiul liber. Doar 1 din 3 persoane în lume iși verifică alunițele cel putin o dată pe an și mai mult de jumatate din populație nu și‐a sfătuit niciodată persoanele dragi să meargă la un screening cutanat.
Pentru Laïla Idtaleb, Directorul Departamentului de Sănătate al IPSOS, “acest studiu subliniază diverse conflicte interne cu care se confrună respondenți: intre conștientizarea riscurilor și dorită de a se expune la soare, dar și între cunoașterea semnelor unui potențial cancer de piele și refuzul de a demara o verificare a alunițelor sistematică și regulată, fie din proprie initiativă, fie la recomandarea medicului dermatolog. Studiul demonstrează de asemenea cum rezultatele acestor tensiuni variază în funcție de țară, sex, grupuri de varstă și nivel de educție.”
Campionii Mondiali în protecția solară
În ciuda factorilor geografici, climatici și educaționali, acest studiu derulat în 23 de țări dezvaluie cațiva campioni țn protecția solară și prevenirea cancerului de piele și atenționează asupra câtorva țări care au ramas în urma la acest capitol. Când au fost chestionați cu privire la obiceiurile de protecție solară, un număr surprinzator de 34% din populația greacă a declarat că se protejează pe tot parcursul anului, indiferent de anotimp, urmați îndeaproape de Chile (33%) și Australia (32%). Interesant este faptul că tot populațile acestor trei țări încearcă cel mai mult să stea la umbra pe timp de zi. La polul opus, se află Belgia, Danemarca și Rusia, unde doar 6% din populație adoptă obiceiuri de protecție solară pe tot parcursul anului.
Deși nu se numară printre primele trei cele mai însorite țări din lume, în ceea ce privește protecția solară, Irlanda, Italia și Portugalia sunt în top în utilizarea produselor de protecție solară, cu 69% din populație declarând că o aplică pe fața, în timp doar 35% dintre mexicani fac acest lucru, deși sunt mai expusi la radiațiile UV, fiind depăsiti doar de ruși, dintre care doar 19% folosesc protecție solară.
Totodată, la nivel mondial, 87% dintre părinții cu copii sub 12 ani au declarat că aplică întotdeauna sau adesea crema solară copiilor lor în momentul expunerii solare, cu diferențe relativ mici între continente.
“Melanomul este cea mai grava formă de cancer cutanat, totuși dacă este diagnosticat și tratat la timp, aparoape întotdeauna este curabil”, spune Profesor Dr. Giuseppe Argenziano, Președinte al Societății Internationale de Dermatoscopie. “De aceea este important ca fiecare dintre noi să verifice in mod regulat orice modificare sau apariție de noi alunțe pe piele. Lupta îimpotriva cancerului de piele începe acasă și cu cât mai multe persoane sunt atente la pielea lor și a celor dragi, cu atât mai multe persoane vor consulta un medic dermatolog, iar noi vom putea diagnostica mai devreme.”
Un obicei național pentru screeningul cutanat
Chiar dacă Australia și America de Sud sunt două dintre cele mai însorite regiuni, se pare că europenii au un fler național pentru controlul alunițelor. În topul țărilor se află Germania, Austria și Italia, țări ale caror populații au declarat că iși verifică alunițele la medicul dermatolog, în proporție de 24%, 23% respectiv 20% cel puțin o dată pe an. Între timp, Finlandei i se acordă ultimul loc cu aproape 1% din populație ce a declarat că merge la medicul dermatolog pentru a‐si verifica alunitele cel putin o data pe an.
Grecia, Australia și Austria au demonstrat că sunt profesioniste la autoexaminare din proprie initiațivă, cu 52%, 48%, respectiv 45% din populație care a declarat că iși verifică alunițele cel putin o dată pe an. Rusia și Brazilia, cea din urmă fiind o țară de la care ne‐am aștepta ca populația să fie mai grijulie, par a nu aplica încă această practică, cu doar 5% si 14% din populație care iși verifică alunițele anual. Italia (66%), Portugalia (63%) și Austria (59%) sunt națiunile care recomandă cel mai mult celor dragi să consulte un medic pentru a‐și verifica alunițele.
Lupta între sexe
La fel ca pentru multe alte lucruri, barbații și femeile din toata lumea au atitudini diferite față de protecția solară. În timp ce bărbații preferă în general să se ferească de soare utilizând tehnici precum acoperirea corpului cu tricouri cu manecă lunga (21% din bărbați față de 16% dintre femei) și poartă pălării sau șepci (45% din bărbați față de 32% din femei), femeile sunt fruntașe la aplicarea cremei de protecție solară, în timpul expunerii. 69% dintre femei aplică cremă de protecție solară pe față în mod regulat, comparativ cu doar 45% dintre bărbați. Aceeași diferența semnificativă poate fi observată în aplicarea cremei pentru corp: doar 1 din 2 bărbați prefera cremă de protecție solară față de 2 din 3 femei.
Mai mult, în timp ce acest studiu arată că nivelul conștientizării riscurilor cancerului de piele la nivel global este ridicat, se pare ca femeile sunt mai bine informate la acest capitol. 78% dintre ele consideră că nivelul expunerii la soare în timpul copilăriei are legatura cu riscurile de a fi diagnosticate cu cancer de piele, față de 71% dintre bărbați care au fost întrebați cu privire la acest aspect. În mod similar, 90% dintre femei recunosc că riscurile de dezvoltare a cancerului de piele sunt corelate cu lipsa protecției solare, față de 85% din bărbați.
Populația tânără, nepasatoare cand este vorba despre piele
În mod nesurprinzător, tinerii cu varste cuprinse între 15 și 19 ani sunt cei mai nepăsători cand vine vorba de protecție solară și prevenția cancerului de piele, ceea ce este cu atât mai îngrijorător dat fiind faptul că 80% din daunele cauzate pielii de catre soare se petrec înainte de varsta de 18 ani. În timp ce doar 46% dintre tineri caută zonele cu umbră pe timp de zi, 55% dintre adultii cu varste cuprinse între 55 și 65 ani le preferă. Fie că este o declarație la modă, fie un plan de rebeliune, acești tineri poartă din ce în ce mai puțin accesorii de protecție solară: din ce în ce mai puțini tineri poartă ochelari de soare (46%) sau pălării (26%). Nu este nici o surpriză faptul că pe masură ce îmbătranești mai mult tinzi să alegi pălării, 46% dintre persoanele cu vârsta între 55 în 65 de ani preferând să le poarte. Persoanele cu varsta între 35 și 44 de ani sunt cele care utilizează cel mai mult crema de protecție solară pentru a‐și proteja corpul de soare (63%) în timp ce adulții tineri cu vârsta cuprinsă între 20 și 24 de ani par a fi cel mai mult îngrijorați de efectele soarelui asupra tenului lor, aplicând cel mai mult crema solară la nivelul fetei (61%).
Jos palaria …!
New York, Milano și Paris sunt cunoscute drept capitalele modei. La Roche‐Posay și Ipsos au intervievat locuitorii din 23 de țări pentru a stabili cine poartă cel mai mult accesorii de protecție solară. Australia, Grecia și Finlanda au optat pentru pălării sau șepci, protejându‐și fața de potențialele pericole ale razelor solare. În același timp, 74% dintre francezi și 78% din greci prefera să poarte ochelari de soare. Mexicanii și chilienii prefera tricourile cu maneca lungă (43%, respectiv 36%).
Metodologia studiului
Acest studiu a fost derulat de catre Ipsos pentru La Roche‐Posay in 23 de țări la nivel mondial (Australia, Austria, Belgia, Brazilia, Canada, Chile, Danemarca, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Marea Britanie, Mexic, Norvegia, Polonia, Portugalia, Rusia, Spania, Suedia, Statele Unite ale Americii). În fiecare dintre țările studiate un numar cuprins între 500 și 1000 de persoane (bărbați și femei) au fost intervievați (eșantioane reprezentative pentru fiecare țară cu vârste cuprinse între 15 și 65 de ani). În total, 19569 persoane au fost intervievate în perioada 3 decembrie 2014 ‐ 8 Ianuarie 2015. Interviurile s‐au desfasurat online, cu excepția Rusiei (interviuri față în față), Brazilia, Grecia și Mexic (interviuri prin telefon).
O CAMPANIE NĂSCUTĂ DIN FRUSTRAREA CREȘTERII CAZURILOR DE CANCER CUTANAT
Un procent covarșitor de 73% din populația mondială pretinde că face mai mult pentru sănătatea celor dragi decât pentru propria sănătate. La Roche‐Posay, brandul de dermocosmetice recomandat de 25000 medici dermatologi din întraga lume, lansează astăzi “Skinchecker”, o nouă campanie internatională virala al carei obiectiv constă în educarea publicului larg cu privire la rolul activ în depistarea timpurie a cancerului de piele.
Cancerul de piele este singurul tip de cancer vizibil cu ochiul liber și dacă este diagnosticat la timp, 90% din cazurile de melanom pot fi tratate în mod eficient. Ca partener de încredere al medicilor dermatologi, cercetărilor dermatologice și al tuturor celor care suferă de probleme ale pielii sensibile din întreaga lume, această campanie s‐a născut din ingrijorarea mărcii La Roche‐Posay privind creșterea numărului cancerelor de piele, acestea devenind cel de‐al nouălea tip de cancer cel mai des întâlnit în Europa, cu 100 000 cazuri noi diagnosticate în 2012.
Angajamentul La Roche‐Posay față de cauza durează de cațiva ani, iar această campanie noua este susținută local de catre medicii dermatologi și organizații naționale pentru cancerul de piele și va fi însoțită de screeninguri gratuite la nivel local ale alunițelor, în întreaga lume.
Astăzi, La Roche‐Posay doreste să implice din ce în ce mai multe persoane în această luptă, nu în mod individual, ci colectiv. Campania are drept obiectiv crearea unui impetus social și încurajarea propagării și distribuirii unui mesaj simplu și clar: fiecare dintre noi poate deveni un ambasador al acestei lupte.
“Acest studiu ne asigura ca din ce în ce mai multe persoane cunosc astăzi riscurile cancerului de piele atunci când se expun la soare”, spune Elisabeth Araujo, Directorul International al La Roche‐Posay. “Melanomul, totuși, rămâne singurul cancer ce poate fi prevenit, iar rata mortalitații nu a scăzut in ultimele decenii. Suntem uimiți de faptul că aproape nimeni nu își verifică alunțele acasă în prezent. Credem că această campanie poate face o diferentă reală în lupta contra cancerului de piele – o lupă care pornește prin a ne observa cu atenție atât pe noi inșine, cât și pe cei dragi nouă.”
Ușor precum ABCDE
Ecosistemul Skinchecker al La Roche‐Posay va fi susținută pe platforma locală a brandului. Pentru a atinge și a educa cât mai multe persoane la nivel mondial, brandul furnizează informații concise și usor de memorat adaptate în funcție de toate categoriile de public. Prin promovarea unei simple metode mnemonice ABCDE, dezvoltate și promovate la scară largă de către medicii dermatologi din întreaga lume, La Roche‐Posay oferă Skinchecker‐ilor o metodă în cinci puncte pentru a identifica rapid o potențială problemă și pentru a‐i încuraja să consulte un dermatolog cât mai curand posibil.
Platforma include de asemenea o hartă de vizualizare a Skinchecker‐ilor din întreaga lume. Această campanie a fost concepută pentru a face totul cât mai ușor cu putintă: un singur click pentru a descarca metoda ABCDE, un click pentru a o trimite unui prieten sau unei persoane dragi pentru a o incuraja sa se alature luptei si sa devina la randul sau un Skinchecker.